Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου η ΕΛΣΤΑΤ αναρτούσε στην ιστοσελίδα της την έρευνα ότι φέτος, χρονιά – «καραντίνα», στις 37.460 ελληνικές επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 10 άτομα, έχοντας συνολικό τζίρο 243,2 δισ. ευρώ, μόνο οι 5.559 έλαβαν παραγγελίες μέσω ιστοσελίδας, ειδικών εφαρμογών ή μηνυμάτων τύπου EDI, ήτοι ποσοστό 14,8%. Ο δε κύκλος εργασιών από αυτές τις παραγγελίες ίσα που άγγιξε τα 10,5 δισ. ευρώ, μόλις 4,3% του συνολικού κύκλου εργασιών.
Δείτε επίσης: Ό,τι πει ο Γεωργιάδης… (φωτο)
Αν και μόνο μια απλή ανάγνωση αυτών των στοιχείων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής θα αρκούσε να καταστήσει τουλάχιστον επιφυλακτικό, αν όχι απαισιόδοξο, οιονδήποτε θα διατύπωνε προβλέψεις για το πώς θα εξελισσόταν 48 ώρες αργότερα το περιορισμένο «άνοιγμα» του λιανεμπορίου μέσω του περιβόητου click away (με τον εν λόγω όρο να εισάγεται και να χρησιμοποιείται αυθαίρετα στην Ελλάδα με νόημα εντελώς άσχετο με εκείνο που έχει στον αγγλοσαξωνικό κόσμο από όπου και προήλθε, «λεπτομέρεια» ίσως ενδεικτική και της σοβαρότητας με την οποία οι αρχές διαχειρίζονται την ενσκήψασα υγειονομική και οικονομική κρίση), η κυβέρνηση το αντιλήφθηκε περίπου ως «πανάκεια» για την ανάκαμψη της αγοραστικής κίνησης.
Δύο 24ωρα αργότερα το θέαμα στην αγορά ήταν αποκαρδιωτικό. Άδειοι εμπορικοί δρόμοι και κλειστά καταστήματα συνέθεταν το σκηνικό. Σύμφωνα με εμπορικούς συλλόγους, 8 στα 10 καταστήματα παρέμειναν κλειστά παρά το δικαίωμα που δόθηκε να λειτουργήσουν Κυριακή (ακόμη και αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως Σκλαβενίτης και Μασούτης, παρέμειναν κλειστές), ενώ και σε όσα λειτούργησαν ο τζίρος ήταν από ανύπαρκτος έως υποπολλαπλάσιος μιας κανονικής εργάσιμης. Ανάλογο σκηνικό επεκράτησε και τη Δευτέρα, πρώτη εργάσιμη ημέρα της εβδομάδας. Οι ψηφιακές αγορές ήταν πανελλαδικώς σχεδόν ανύπαρκτες. Όσον αφορά δε το λεγόμενο click away, υπήρξε αποτυχία. Σε αρκετές πόλεις της περιφέρειας ήταν σαν να μην υπήρχε καν. Ακόμη χειρότερα, δεν υπήρχαν ούτε τα sms. Το βάρος των αγορών κατόπιν προπαραγγελίας σήκωσε στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας η τηλεφωνική επικοινωνία.
Στην Ερμού, τον κυριότερο εμπορικό δρόμο της πρωτεύουσας, η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων με click away δεν απέδωσε, καθώς η κίνηση ήταν εξαιρετικά περιορισμένη. Όπως περιορισμένη, και μέσω e-shop κατά βάση, ήταν, όπως ανέφεραν τοπικές πηγές, η κίνηση και στη Θεσσαλονίκη.
Πολλοί είναι οι καταστηματάρχες οι οποίοι όχι μόνο χαρακτηρίζουν άκαρπο το click away, αλλά προσθέτουν ότι μάλλον προκάλεσε προβλήματα. Η προσέλευση αρκετών καταναλωτών μη εξοικειωμένων και απληροφόρητων για το σύστημα αυτό ηλεκτρονικών παραγγελιών επιτόπιας παραλαβής προκαθορισμένων αγορών χωρίς να έχουν ακολουθήσει την προβλεπόμενη διαδικασία απλώς όξυνε το πρόβλημα και για τους ίδιους, που ταλαιπωρήθηκαν άσκοπα, και για τους επιχειρηματίες, που δεν είχαν δικαίωμα να τους εξυπηρετήσουν, αλλά και για τη δημόσια υγεία λόγω της κυκλοφορίας των άπραγων καταναλωτών. Καταστηματάρχης με είδη πάγιας οικιακής χρήσης, αγαθών που εξαιτίας των αναγκαστικών μέτρων απευθύνονται για άμεσες αγορές μόνο σε επαγγελματίες και μόνο με click away για απλούς νοικοκυραίους, ανέφερε ότι οι τελευταίοι «δανείζονταν» τον ΑΦΜ γνωστών τους επαγγελματιών ώστε να μπορούν να πραγματοποιήσουν αγορές με τιμολόγιο κομμένο στο όνομα των «δανειστών» του ΑΦΜ.
Μεγάλο πρόβλημα χρήσης του click away αντιμετωπίζουν οι μεγαλύτερες ηλικίες, για τις οποίες η όλη διαδικασία είναι ένας γρίφος αδύνατος να λυθεί μέσα σε λίγα 24ωρα. Και πάντως, σχετικά αδύνατο να λυθεί πριν από το τέλος των φετινών εορτών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς ώστε να αποσβέσουν μέρος των απωλειών οι καταστηματάρχες. Ειδικά δε οι μικροί, οι οποίοι αποδείχθηκαν και οι μεγάλοι ζημιωμένοι από τις κυβερνητικές ρυθμίσεις για το λιανεμπόριο.
Πηγή: Αυγή